Letselschadespecialist vs advocaat

Een letselschadespecialist is een professional die zich richt op het ondersteunen van mensen die lichamelijk of psychisch letsel hebben opgelopen door een verkeers- of bedrijfsongeval, een gebrekkig product of een medische fout.

De Letselschadespecialist doet grondig onderzoek naar de aansprakelijkheid, bestudeert de jurisprudentie, beoordeelt de schade en claimt een passende schadevergoeding bij de verantwoordelijke partij of hun verzekeraar.

De werkzaamheden omvatten onder andere het verzamelen van bewijs, het inschakelen van medische experts voor het beoordelen van het letsel, en het onderhandelen met verzekeraars.

Specifieke kennis heeft de letselschadespecialist bij het berekenen van geleden en toekomstige inkomensschade/gemiste carrière-/pensioenschade en daarmede samenhangende belastingschade.

Hiervoor verzamelt de letselschadespecialist een diversiteit aan fiscale- en pensioengegevens naast de inbedding van de betreffende CAO of rechtspositieregeling.

De uitkomst is een actuariële berekening van doorgaans meer dan honderd pagina’s waarin alle (!) terugkerende schadeposten – geleden en nog te lijden – worden doorgerekend middels een speciaal computer programma.

Het doel is om de gedupeerde financieel te compenseren voor de geleden schade, zoals medische kosten, verlies van inkomen, en smartengeld voor pijn en lijden maar ook belastingaanslagen als het om hoge schadebedragen gaat.

De praktijk wijst uit dat sommige advocaten bovengenoemde vaardigheden niet bezitten. Echter niet de titel van advocaat staat voor de kwaliteit maar de gevolgde vakopleidingen op gebieden van het aansprakelijkheidsrecht en schadevergoedingsrecht en bestudering van de enorme hoeveelheid aan rechtspraak.

Zowel de letselschadespecialist als de advocaat leren het vak van letselschade na vele jaren praktijkervaring en old school begeleiding door een senior!

Dat laatste vereiste zien we steeds minder bij niet alleen de Advocatuur maar zeker ook bij Verzekeraars en hun Expertiseburo’s! Steeds minder specialisten en vooral “managers” – die totaal geen idee over het vereiste specialisme hebben – die beleid boven kwaliteit stellen vinden. Tenslotte zo denkt deze clowneske beroepsgroep is winst maken belangrijk en is de letselschadetak een kostenpost en daar bezuinig je toch op?

Jan (Johannes) de Bruin

debruin@claimzorg.nl

 

« « Vorige bericht:  Uitleg aan cliënt over onderhandelingsakkoord is niet relevant bij Verzekeraars? | Volgende bericht:  Whiplash en overprikkeling » »