Het gaat (te) vaak mis bij de huisarts

Het opbouwen van een medisch dossier vereist een kritische blik wat de medische behandelaars rapporteren zonder dat een patiënt daarvan in kennis wordt gesteld en achteraf onjuistheden mag gaan corrigeren.

Nu medisch adviseurs en rechters zich vanachter hun bureau met laptop bijna uitsluitend baseren op de schriftelijke rapportage van een medische behandelaar zou er een protocol moeten komen dat elk geschreven rapport ook rechtstreeks aan de patiënt wordt opgestuurd en correcties aandraagt. Tenslotte heeft de patiënt een bij wet verkregen recht om inzage te hebben in zijn medisch dossier.

Zie onderstaand een brief van ClaimZorg d.d. 14 mei 2024 aan een huisarts.

Geachte huisarts,

Ter zake een verkeersongeval 23-10-2022 treed ik op als raadsman voor opgemelde cliënt inzake een schadevergoedingsactie op de aansprakelijke partij.

U stuurde aan de medisch adviseur van ClaimZorg recent de patiëntenkaart tot   01 april 2024 in. Na overleg met cliënte bericht ik u als volgt.

  1. In de patiëntenkaart bij bezoek op 8 september 2023 geeft u aan dat patiënte weer nekklachten had.  Deze passage is niet in overeenstemming met wat cliënte u heeft medegedeeld namelijk dat zij nog steeds nekklachten had en u om advies verzocht.
  2. Uit uw passage zal een medisch adviseur van een Verzekeraar maar ook onze medisch adviseurs opmerken dat de nekklachten na het bewuste verkeerson-geval dus waren verdwenen en vragen gaan stellen over een nieuw ongevalstrauma.
  3. Deze gewraakte passage schaadt dan ook de letselschadezaak van cliënte die onafgebroken sinds onderhavig ongeval wel degelijk whiplash gerelateerde klachten en daaraan verbonden klachten houdt in het ADL-patroon.
  4. U wordt dus verzocht de patiëntenkaart te corrigeren en dat verzoek komt tot stand na telefonisch en e-mail contact met cliënte. Een alternatief is dat cliënte opnieuw een afspraak maakt met uw Praktijk en aandringt op correctie.
  5. Op 18 november 2022 geeft u cliënte een verwijsbrief voor een orthopedisch consult in het Bronovo ziekenhuis mee en voorts een verwijzing voor een röntgenonderzoek dat volgens cliënte plaats had op 24 november 2022.
  6. Hierover is helemaal niets te vinden in uw patiëntenkaart!
  7. U stuurde een pittige nota in – die met enige tegenzin werd betaald – voor een uitdraai van de patiëntenkaart + kort rapportje van de fysiotherapeut Prinsengracht. Waarom zat daar het rapport van de radioloog die de röntgenopname liet maken niet bij?
  8. Het klachtenbeeld van cliënte vanaf ongevalsdatum bestaande uit hoofdpijn, nekpijn, schouderpijn concentratieverlies, vergeetachtigheid, de alledaagse dingen niet meer kunnen overzien et cetera past bij een whiplashletsel. Deze klachten passen niet bij de bekende schouderafwijking van cliënte waarvoor voorheen fysiobehandelingen.
  9. Het is mij niet duidelijk waarom u cliënte in november 2022 doorverwijst naar een orthopeed in plaats van naar een neuroloog. Orthopeden moeten zoals bekend niets hebben met whiplash gerelateerde aandoeningen.
  10. Dezerzijds is cliënte door mij geadviseerd nog eens een fysiotherapie traject in te gaan nu de vorige behandelaars het wel erg snel lieten afweten. Mochten de klachten persisteren na fysiobehandelingen dan zal cliënte met u een consult bij een revalidatiearts bespreken of een Intake bij Basalt.
  11. Deze jonge cliënte die voornemens is op niet al te lange termijn terug te keren naar de arbeidsmarkt acht zich thans niet in staat tot loonvormende arbeid.

Mag ik beleefd verzoeken persoonlijk aan deze brief uw aandacht te besteden en niet af te laten handelen door een dokters assistente. In dat traject gaat het vaak mis.

Uw gecorrigeerde patiëntenkaart + brief Radioloog kunt u zenden aan ClaimZorg Letselschade, t.a.v. de Medisch Adviseur, Schokkerweg 11, 2583 BH Den Haag.

Met vriendelijke groet,

Johannes de Bruin

ClaimZorg Letselschade

debruin@claimzorg.nl

 

 

« « Vorige bericht:  Veel arbeidsongevallen bij Politie, Brandweer en Conducteurs | Volgende bericht:  Malafide belangenbehartigers? Politiek moet zich er niet mee bemoeien! » »