Fatbike ongelukken (vervolg)
Zoals eerder op dit weblog gemeld is ClaimZorg van mening dat SEH posten van Ziekenhuizen geen goede ongevallen analyses bijhouden, zoals bijvoorbeeld een goede (!) beschrijving van het verkeersongeval en de impact op de aangereden persoon en wat voor soort voertuigen daarbij betrokken waren.
Onderstaand NOS bericht bevestigt dit (nog eens) en pas nu gaan Ziekenhuizen het aantal verkeersongevallen met letsel in geval van gebruik van een E-bike of Fat-bike bijhouden. Dat is dus veel te laat.
In Nederland wordt men overstroomd met allerlei Commissies, Verenigingen, Belangenorganisaties en nog zoveel meer. Waarom VeiligheidNL pas nu aan de bel trekt – en dat overigens met dank aan bezorgde medisch specialisten – laat ook nu weer zien dat al die Instanties niet veel sneller acteren dan de gevestigde Ministeries waar natuurlijk de komende maanden druk wordt vergaderd over maatregelen inzake E-bikes en Fatbikes.
In de Wegenverkeerwet is een aantal bepalingen opgenomen over gevaar-zettende gedragingen in het verkeer. De Minister kan op basis van deze wet een Algemene Maatregel van Bestuur of zelfs een Koninklijk Besluit uitvoeren en dat kost 2 uur tijd. Ook heeft de Minister een discretionaire bevoegdheid om Maatregelen tot uitvoer te brengen.
NOS.nl 30 september 2024
Ziekenhuizen registreren een week lang alle fatbike-ongelukken
Steeds meer jongeren betrokken
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Traumachirurgie zien ziekenhuizen sinds de opkomst van de fatbike een toename van het aantal jongeren met ernstig letsel. “We zien veel jongere kinderen op spoedeisende hulp”, zegt Hoogendoorn. “Jonge slachtoffers van fietsongelukken waren er altijd al, maar bij e-bikes ging het voorheen vaak om ouderen. Nu zien we ook daar steeds mee jongeren.”
“Wij maken ons zorgen om de ernst van letsels die we voorheen amper zagen op deze leeftijd, zoals hersenletsel, botbreuken, gescheurde kruisbanden of een gescheurde milt”, zegt Hoogendoorn. Ook VeiligheidNL maakt zich zorgen. Het kenniscentrum pleit zelfs voor een verbod op alle e-bikes voor jongeren onder de 16.
Hoogendoorn verwacht in de uitkomst regionale verschillen te zien. “In de Randstad lijkt dit een groter probleem te zijn dan bijvoorbeeld in de Achterhoek”, zegt Hoogendoorn. “Waarschijnlijk vooral vanwege het drukke verkeer en de populariteit van de fatbike.”
Discussie in de Tweede Kamer
Fatbikes leiden tot veel discussie, ook in de Tweede Kamer. Dinsdag stemde een grote Kamermeerderheid voor een motie waarin een helm verplicht wordt gesteld voor fatbikegebruikers en een verbod wordt bepleit voor kinderen onder de 14 jaar. Zij zouden geen e-bike met dikke banden meer mogen gebruiken.
Minister Madlener van Verkeer zei de voorstellen te gaan bestuderen, maar maakte eerder al duidelijk dat het uitzonderen van de fatbike in de wet lastig is. De regels zullen dan mogelijk voor alle elektrische fietsen gelden, en dat wil de Tweede Kamer nu juist weer niet. Die wil dat kinderen die lange afstanden moeten afleggen naar school, gewoon een elektrische fiets kunnen gebruiken.
Als reactie op de aangenomen moties kondigden fabrikanten van de omstreden e-bike een nieuwe variant aan: de skinnybike. De banden van de nieuwe variant zijn dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar. Daarmee worden mogelijke nieuwe regels voor de fatbike omzeild.
« « Vorige bericht: Fatbikes, meer ongelukken maar exacte cijfers moeilijk te krijgen | Volgende bericht: Aanbeveling aan de Kamer voor Lang Lopende Letselschade Zaken (Kamer LLZ) » »